Profesjonalne słuchawki nagłowne są często używane przez pracowników biurowych firm B2B, biur obsługi klienta, call center. Zastanówmy się czy rozwiązanie takie to tylko ostatni krzyk mody biurowej, czy ma swoje praktyczne, ergonomiczne uzasadnienie.
Przyjrzyjmy się funkcjonalności słuchawki nagłownej, jakie rozwiązania zastosowano w ich konstrukcji i co sprawia, że są tak często stosowane wśród pracowników biurowych. Podstawową korzyścią wynikająca z używania słuchawki nagłownej są wolne ręce, co umożliwia wykonywanie kilku czynności w jednym czasie. Podczas rozmowy możemy się swobodnie poruszać, pisać na klawiaturze, czy też robić notatki. Dla porównania osoby korzystające z telefonu, używające zwykłej słuchawki telefonicznej, wykonując przy tym inne czynności, zmuszone są do trzymania słuchawki pomiędzy uchem, a barkiem. Pozycja ta bardzo często prowadzi do odczuwania silnego bólu szyi, pleców oraz głowy. Naukowcy nazwali to schorzenie Zespołem Szyja Telefon – (ang. Telephone Neck Syndrome –TNS).
Co więcej, w profesjonalnych słuchawkach w wersji na dwoje uszu, użytkownik jest odizolowany od otoczenia, dzięki czemu może lepiej skupić się na rozmowie telefonicznej. Dodatkowo słuchawki wyposażone są w funkcję redukcji szumów (ang, noise cancelling – NC), która usuwa zakłócenia tła i poprawia słyszalność rozmówcy.
Inna zaletą użytkowania profesjonalnej słuchawki jest łatwość dopasowania jej do wymiarów i kształtów głowy. Regulacja długości pałąka nagłownego oraz wygięcie go umożliwia dobre dopasowanie nacisku na uszy, co zwiększa komfort pracy.
Istotnym aspektem korzystania z tego typu słuchawek jest także bezpieczeństwo użytkowania. Wychodząc naprzeciw zagrożeniu jakim jest uszkodzenie słuchu, producenci profesjonalnych słuchawek zastosowali technologię Acoustic Protection, która niweluje wysokie i szkodliwe dla ludzkiego słuchu dźwięki, czego na próżno szukać w nieprofesjonalnych słuchawkach niskiej jakości.
Wartą nadmienienia jest, coraz lepsza technologia wykonania słuchawek, która sprawia że są one trudne do uszkodzenia. Wysoka jakość wykonania oraz starannie dobrane tworzywa, sprawdzają się podczas długotrwałej eksploatacji, ograniczając znacznie ilość napraw.
Z punktu widzenia pracodawcy, nie mniej ważny jest aspekt efektywności pracownika. W zależności od rodzaju pracy, czas rozmów telefonicznych waha się od pół godziny do 3-4 godzin dziennie, a nawet znacznie dłużej wśród pracowników call center. Naukowcy dowiedli, że używanie słuchawek nagłownych pozwala zwiększyć ilość połączeń i wydajność pracy, a co za tym idzie zredukować koszty pracy związane z przestojem i dyskomfortem pracownika. Wyniki badań pokazują, że pracownicy korzystający z zestawu słuchawkowego notują rzeczywisty wzrost wydajności aż do 43%.
Swobodna podczas użytkowna oraz liczne walory zdrowotne sprawiają, że słuchawki nagłowne coraz częściej stają się nieodzownym i standardowym narzędziem pracy zarówno w centrach kontaktowych jak i w środowisku biznesowym.